چگونه یک کسب و کار موفق داشته باشم؟

سختی مسیر راه اندازی استارت آپ

چرا همیشه بعد از شنیدن استارت آپ و کسب و کار شخصی ترس وجودمون رو برمیداره؟چرا بلافاصله بعد از شنیدن این کلمات مفهوم شکست در ذهنمون تداعی میشه؟اغلب این حس ها بخاطر سختی طی کردن این مسیر هست که همه ما باهاش آشنا هستیم. چه مسائلی این مسیر رو سخت تر میکنه؟آگاهی از این مسیر و مشکلاتش باعث میشه بهتر بتونیم این مسیر رو طی کنیم و این آگاهی باعث میشه علاوه بر اینکه دسترسی به هدف سریع تر انجام بشه میتونیم از مسیر هم لذت ببریم هرچند که سخت باشه.

مشکلات مسیر استارت آپی چیه؟

واسه شروع کردن هرکاری بهتره اول اصول و قواعد اون کارو بدونیم پس الان بهتره که یه مروری روی اصول راه اندازی استارت آپ داشته باشیم که بتونیم شانس موفقیتمون رو بالاتر ببریم

اگر میخواهید استارت آپیو راه اندازی کنید که مشابهش وجود داره،رمز موفقیتتون اینه که خوب کپی کنید و بونید استارت آپی موفقه که بهتر و اصولی تر کپی کرده باشه مثلا دیجی کالا که در حال حاضر یکی از موفق ترین استارت آپ ها در زمینه فروشگاه های اینترنتی است،ایده جدیدی نداشت ولی تونست به بهترین شکل و با توجه به شرایط و نیازهای مشتریان به اهدافش دسترسی پیدا کنه.و در حال حاضر بزرگترین مرجع قیمت گذاری کالاهای دیجیتال و بهترین فروشگاه اینترنتیه که طبق آمار سایت الکسا (alexa) در تاریخ ۳۱ آگوست ۲۰۱۷ رتبه ۴ رو در سایت های ایرانی به خودش اختصاص داده که دستاورد بزرگیه.البته که راه سختیو رفته اما الان داره بهره برداری میکنه.

تجاری سازی یک ایده از زمانی که به ذهنمون میرسه مثل یه بازی سخت ولی قشنگ میمونه و قاعده ی همه ی بازیها اینه که مرحله بعدی وقتی شروع میشه که مرحله قبلی تموم شده باشه.

۱: سفر به جلو (Journey Ahead) :

اینجا هیچ قلم و کاغذی نداریم فقط سعی میکنیم ایده مون رو توی ذهنمون پرورش بدیم رویا سازی میکنیم و خودمون رو به این باور میرسونیم که این ایده رو به بهترین وجه ممکن عملی میکنیم.این مرجله جزو جذابترین مراحله پیاده سازی ایده است.

۲: ایده و تیم (Idea & Team) :

به این مرحله اصطلاحا میگیم مرحله کشت

نیازسنجی، شناخت رقبا و تحلیل بازار از مهمترین کارهاییه که باید در این مرحله انجام بدیم باید بدونیم ایده ای که براش رویاسازی کردیم چقدر لیاقت اینو داره که به تجاری سازی برسه.

چندین مورد از استارت آپ های مشابه ایده خودتون را ببینید،‌ تحلیل و بررسی کنیدو بدنبال کاری که زیاد انجام شده است نرید.

نگاه به موفق ترین ها در این حوزه و استفاده از فرصت هایی که بوجود می آید، کمک بزرگی در رشد ایده شما خواهد کرد.

بعنوان مثال فیلتر بودن یوتیوب فرصتی را برای پیدایش آپارات شد.

یا جهش بزرگ ای نتورک (Anetwork) که با فیلترینگ تصادفی گوگل ادسنس (Google Adsense) رخ داد.

اینها مثالهایی بود برای اینکه بدونید فرصت هاتون عین برق میگذره اگر شما ازش استفاده نکنید یکی دیگه استفاده میکنه.

توجه کنید که این کارها به تنهایی انجام پذیر نیست،‌ پس به فکر تشکیل یک تیم کوچک باشید.

 

۳: نمونه اولیه : (Build a Prototype)

یه اسم چشمگیر برای طرحتون انتخاب کنید که هم تلفظش راحت باشه و هم در ذهن مخاطبتون بمونه.مشورت با تیمتون رو فراموش نکنید.

نوشتن طرح کسب و کار (Business Plan) که شامل تمام موارد مالی، سود و زیان ها، مجوزها  جزئیات دیگرباشد.برای نوشتن این طرح باید با یک متخصص مشورت کنید تیم باشگاه نخبگان لیدکو در خدمتتون هست.نوشتن این طرح اجباریه چون همه ی سرمایه گذارها با بررسی این طرح به نتیجه میرسن.

تولید یک (MVP (Minimum Viable Product که به عنوان حداقل محصول پذیرفتنی شناخته میشه یادتون نره که همیشه این محصول رو نگه دارید تا روزی که به هدف اصلی رسیدید بتونید تلاشی که در این مسیر کردید رو به نمایش بذارید.

نکته مهم اینجاست که نه روی MVP1 (اولین محصول) زیاد بمانید و نه در طول مدت زمان کوتاهی به MVP20 برسید.

۴: بازتولید و راه اندازی (Reinvent & Launch)

زمان آن رسیده که ایده به مرحله تولید و راه اندازی برسه یادتون نره که کار تیمی رمز موفقیتتونه برای هر بخش فرد متخصص رو انتخاب کنید تا بتونه بهترین مشاوررو در اختیارتون بذاره.

وقتش رسیده که خودتون رو جای مشتری یا مخاطبتون قرار بدین و محصول یا خدماتتون رو از دید این افراد بررسی کنید نقاط ضعف و قدرت طرحتون رو بنویسید و در پی برطرف کردن ضعف ها و بهبود بخشیدن قدرتهاتون باشید.

۵: رشد و اندازه گیری (Growth & Scaling)

شبکه اجتماعی رو فراموش نکنید سعی کنید در این شبکه ها برندتون رو مطرح کنید این کار شاید انرژیتون رو بگیره ولی یادتون نره شما قراره یه کارآفرین خستگی ناپذیر باشید.

شما باید بتونید عملکردتون رو ارزیابی کنید و پیشرفتتون رو در بازه های مختلف زمانی بسنجید.

۶: بودجه و قانون (Funding & Legal)

راه اندازی هر کسب و کاری از جمله استارت آپ نیازمند گرفتن مجوزات لازم هست پس کفش ها آهنیتون رو بپوشید.

در این مرحله لازمه که تیمتون رو گسترش بدید یادتون نره جذب افراد متخصص هزینه بره میتونید برای استفاده از مشاوره های افراد حاذق با باشگاه نخبگان لیدکلاب در ارتباط باشید و همچنین از توانایی های سرمایه گذاری خطرپذیر این هلدینگ دانش بنیان استفاده کنید.

این مرحله را کشت ایده یا سید فاندینگ‌ (Seed Funding) گویند.

۷: استخدام و تیم (Hiring & Team)

اگر به مرحله ای رسیدید که دیگه نیاز به سرمایه گذار ندارید پس بهتره برای تکمیل احتمالی تیمتون اقدام به استخدام افراد کنید

برای تیمتون یک نقشه کلی از وظایف تهیه کنید و مسئولیت هارو تقسیم بندی کنید.

۸: ساخت شرکت (Build & Enterprise)

شاید براتون سخت باشه اما کم کم باید با مسائل اداری آشنایی پیدا کنید و شرکت ثبت کنید در یک چارچوب فیزیکی با تجهیزات لازم مستقر شید.

میتونید به ما بپیوندید تا این فضای کاری رو براتون تهیه کنیم. هر روز کمی از قواعد حسایداری و اقتصادی رو یاد بگیرید.

۹: بازاریابی و فروش (Marketing & Sales)

هر کسب و کاری در نهایت به فروش و درامدزایی می اندیشد و هدفش کسب سود است.

در اینجا بحث تبلیغات و بازاریابی مطرح می شود.

اهمیت تبلیغات و اثربخشی آن به اندازه ای بالاست، که عده ای معتقدند ۹۸٪ از درآمد باز هم باید صرف تبلیغات شود.

پس اول فکرکنید،‌ بعد تبلیغ.

دقت کنید امروزه یکی از پرطرفدارترین رشته های دانشگاهی بازاریابی و بازرگانی است.

پس یا با علم وارد شوید یا از افرادی در تیم خود استفاده کنید که در این خصوص خبره باشند.

۱۰: موفقیت و مشاوره (Success & Advise)

تبریک . رسالت شما به پایان رسید. ولی این پایان راه نیست.

جذب مشتری یک پروسه سخت است و نگه داشتن و افزایش آن سخت تر و با مطالعه، مشاوره و بروز بودن به کسب و کار خود رونق دهید. در قسمت بعدی به ۲۰ عامل شکست استارت آپ ها اشاره میکنیم.

دیدگاهتان را بنویسید